Robinson Svedia

Robinson Svedia är den andra av Robinsonskolorna i Enköping och startade 2008. Skolan är inrymd i den anrika Svediavillan, som efter övertagandet är renoverad och tillbyggd för att passa vår verksamhet.

Skolans innemiljö är inredd utifrån tanken att skapa en känsla av att ”komma hem”. På Svedia går 85 elever från förskoleklass till årskurs 5. Svedia ligger belägen med en skogsbacke precis bakom skolan med närhet till flera olika skogsområden. Nedanför skolan finns en öppen gräsyta som möjliggör lärande och lek i den närmsta utemiljön.

Skolan har även en mindre grusplan som flitigt nyttjas för olika typer av lekar. På skolans område finns även tre samlingsplatser där eleverna samlas varje morgon utifrån ålder. Skolan har även en större samlingsplats som möjliggör att hela skolan kan samlas utomhus.

På skolans baksida finns en stor altan där lunch och mellanmål serveras under läsårets varmare perioder samt när vädret tillåter. Där finns även sittplatser som används under måltiderna men också för undervisning utomhus.

Här kan du se mer av vår verksamhet

Tel skola: 070-445 54 34
Tel fritids: 070-417 37 46
E-post: svedia@robinson.nu

Ripgatan 32
745 62 Enköping

Veronica Sandberg
veronica.sandberg@robinson.nu
076-207 31 90 •

Biträdande rektor
Malin Frisk
Malin.frisk@robinson.nu

Skoladministration
skola@robinson.nu

Robinson Svedia

Ripgatan 32, Enköping, Sverige

Se vägbeskrivning

Ansök till oss

Vad roligt att du är intresserad av Robinson! Här kan du ställa ditt barn i kö till Robinson Svedia.

Skolvalet är viktigt. Eftersom vi har fritt skolval i Sverige betyder det att du kan välja den skola som passar bäst för ditt barn. När du ansöker hos oss ställs ditt barn i kö. Din köplats räknas från det datum då vi tar emot din ansökan.

Till ansökan

På Robinson erbjuder vi en dynamisk och mångsidig undervisning som både sker inomhus och utomhus, anpassad efter lektionsinnehåll och vad som passar bäst för varje lektion. Vår inomhusundervisning kombinerar lärargenomgångar med arbete i läroböcker. Vi lägger stor vikt vid att stärka elevernas färdigheter genom praktiska moment, vilket hjälper dem att befästa sina kunskaper på ett effektivt och roligt sätt. Våra elever är fördelade i 3 väderstreck, Syd, Öst och Nord. I varje väderstreck går mellan 28-30 elever och i dessa arbetar två lärare.
Vi arbetar i åldersblandade grupper och i syd hittar ni F-1, öst åk.2-3 och i nord åk. 4-5.

På alla våra skolor har vi mindre bibliotek, där eleverna har möjlighet att låna både skönlitterära och faktaböcker. Eleverna får även vara delaktiga i beslutet om vilka nya böcker som köps in, vilket gör att vårt bibliotek ständigt är i linje med deras intressen och behov. På Robinson är vi engagerade i att skapa en lärmiljö där eleverna känner sig delaktiga och inspirerade att utforska och lära sig!

Varje morgon startar vi utomhus i väderstreckens stockringar. Inräkning och närvaro tas och därmed följer någon form av aktivitet. Det är vanligt att dagen startar med vår rörelsesatsning ”wake me up” som vår förstelärare i idrott och hälsa tillsammans med vår sensmotoriska reflexpedagog  tagit fram ett koncept kring. Det handlar om att väcka kroppen innan vi ger oss in i skoldagens arbete. Rörelsepauser återkommer sedan på olika sätt under dagen beroende på ålder och aktiviteter.

Utomhuspedagogik

Inom alla våra arbtetsområden lägger vi in aktiviteter och arbetsuppgifter som kan göras utomhus. Många av dessa innehåller dessutom rörelse av något slag. Det kan vara en walk and talk om ett aktuellt lektionsämne, att programmera en kompis rörelser genom olika kommandon eller att ha prepositionskull. Våra elever från förskoleklass till årskurs 3 går också under främst höst och vår ut på utedagar. Det innebär en promenad till ett skogsområde i skolans närhet där man har lektioner inom friluftsliv som är en del i idrott och hälsa samt naturorientering. Det är också en del i att lära känna skogen för rekreation och lugn och ro.

Dags- och övernattningshajker är också en del av vår verksamhet. Eleverna får under en dag vistas i ett område lite längre från skolan där man får laga mat på stormkök, studera djurlivet och träna på samarbete med sina klasskamrater. Från årskurs 2 och uppåt får man även prova på att sova i tältkåta tillsammans med sina kompisar och lärarna.

Upplevelsebaserat lärande

Vi tror att kunskap sätter sig bättre om man även får uppleva det man lär sig. I många utomhusaktiviteter ingår upplevelser och vi lär med hela kroppen. Hos oss får de äldre eleverna från årskurs 4 och uppåt delta i lajv. Inom det område man läser om plockar vi ut händelser som de får spela i ett lajv. Eleverna tilldelas en roll och det man läst om i böckerna blir till en pjäs där de själva spelar rollerna.

Med de yngsta eleverna har vi i början av läsåret en upplevelsevecka där årets historiaområde utspelar sig i skogen under en veckas tid. De olika tidsepokerna vi rör oss mellan är bronsåldern, stenåldern och järnåldern.

Robinsons Rötter

Alla våra beslut kring elever och undervisningen, samt hur vi möter varje elev, kan kopplas till vår elevsyn, Robinsons rötter:

• barn är goda
  • barn är olika
  • barn är behovsstyrda
  • barn vill utvecklas

Vi vill ge alla barn förutsättningar att lyckas med sitt skolarbete och i sina sociala relationer med vuxna och barn. Vi arbetar med att skapa trygghet och studiero, det gör vi genom elevmedverkan där ett av våra elevråd heter trygghetsrådet och driver tillsammans med pedagogerna plan mot diskriminering och kränkande behandling. Genom att kartlägga skolans trygga och otrygga platser och tider kan vi tillsammans med eleverna sätta in åtgärder som tryggar upp skolans alla hörn.