Pedagogisk Utveckling

TAKK – Tecken som alternativ kompletterande kommunikation

Alla barn har rätt till kommunikation och det är en förutsättning för lärande. Användning av tecken som alternativ kompletterande kommunikation (TAKK) i förskolan har flera fördelar.  Genom att erbjuda olika kommunikationsverktyg kan man möjliggöra delaktighet för alla barn oavsett individuella utmaningar eller språkliga förmågor. TAKK är ett visuellt hjälpmedel för att förstärka talat språk och kan användas i förskolan för att underlätta kommunikationen med barn som har svårigheter att förstå och uttrycka sig verbalt. TAKK främjar språkutvecklingen hos alla barn i förskolan.

Dialogic Book Reading (DBR)

Dialogic Book Reading (DBR) är en evidensbaserad metod som visat på goda resultat i att stödja barn i att utveckla sitt språk och lära sig nya ord och begrepp genom planerad och systematisk högläsning. Metoden innebär att barnen blir aktiva i dialog med stöd av pedagogens språkstrategier och lästeknik.

Tellusbarn har sedan 2019, med start i ett forskningsprojekt, arbetat med högläsningsmetoden. Vi har implementerat metoden på Tellusbarns förskolor genom att utbilda personal i läsmetoden. Resultat visar att barn som tidigare har haft svårt att bibehålla koncentration och intresse under bokläsning har blivit mer engagerade, intresserade och verbalt aktiva. DBR har bidragit till att barnen har utvecklat sitt ordförråd och metoden har gett pedagoger ett mål för bokläsning där barns språkutveckling kan följas över tid. DBR har bidragit till att öka intresset för böcker och bokläsningens status har höjts hos både barn och personal. Dialogic Book Reading har även bidragit till att stärka relationer mellan barn och personal i förskolan.

Specialpedagogisk dokumentation

När förskolan identifierar ett barn i behov av anpassningar och/eller särskilt stöd är det lämpligt att upprätta en pedagogisk kartläggning och eventuellt en handlingsplan. Detta för att kontinuerligt kunna följa upp och utvärdera insatserna. Dokumentation behövs för att planera och utvärdera om insatsen har haft önskad effekt. Barns behov av särskilt stöd är situationsbundet. Behovet är relaterat till vad som händer i mötet mellan barnet, personalen och miljön.