Mobilförbud i skolor från 2026

Från och med höstterminen 2026 införs ett nationellt mobilförbud i grundskolor och fritidshem.


Från och med höstterminen 2026 införs ett nationellt mobilförbud i grundskolor och fritidshem. Regeringen menar att åtgärden ska skapa mer studiero och trygghet i klassrummen – men kritiker ifrågasätter både nyttan och hur förbudet ska fungera i praktiken.

Nationellt beslut

Från och med höstterminen 2026 ska ett nationellt mobilförbud införas i Sveriges grundskolor och fritidshem. Beslutet bygger på regeringens förslag som presenterades i en statlig utredning tidigare i år (Regeringen, Ds 2025:9). Förbudet innebär att elever i årskurs 1–9 inte får använda mobiltelefoner under skoldagen, varken på lektioner eller raster. Mobilerna ska i stället samlas in i början av dagen och lämnas tillbaka när skolan slutar. Rektorer får dock möjlighet att besluta om undantag, exempelvis för elever med särskilda behov.

Tellusskolans synpunkt på det

”Det nya förbudet innebär ingen större förändring för Tellusskolan där rektorerna redan tidigare valt att införa mobilförbud i syfte att säkra trygghet och studiero. Vid en av våra skolenheter har rektor hittills fattat beslut om undantag på rasterna eftersom de inte upplevt att mobilerna utgjort ett problem då. Elevernas delaktighet och vilja att ta ansvar har resulterat i en lösning som fungerat bra för dem. I och med att rektor även fortsättningsvis kommer att ha den möjligheten kan vi behålla en välfungerande rutin på samtliga skolor.”  Säger Ulrika Forsström skol- och utvecklingschef på Tellusskolan

Syftet med förbudet

Regeringen lyfter fram att mobilförbudet ska bidra till ökad studiero och bättre fokus i klassrummet. Skolminister Lotta Edholm har betonat att elever i dag distraheras av sina mobiler och att ett förbud kan ge både trygghet och förbättrade skolresultat (Sveriges Radio, 2025). Tanken är också att eleverna ska bli mer sociala under raster och att digitala kränkningar kan minska.

Kritik och farhågor

Samtidigt finns det kritiska röster. Forskare och remissinstanser menar att det saknas tydliga bevis för att ett totalförbud faktiskt leder till högre skolresultat. Kritiker varnar även för att förbudet kan innebära en ökad administrativ börda för skolorna, som får ansvar för både insamling och förvaring av mobilerna (SVT, 2025). Dessutom finns en oro för elever som använder mobilen som stöd för trygghet eller pedagogiska hjälpmedel.

Nästa steg

Exakt hur förbudet ska fungera i praktiken är ännu inte helt klart, men lagändringen väntas beslutas i riksdagen under 2025. Det är redan tydligt att frågan väcker starka känslor bland både lärare, elever och föräldrar.