Quietframes – för en mer tillgänglig lärmiljö

Ibland kan det vara svårt att hålla fokus när man ska arbeta.
Mycket som händer runtomkring och det blir svårt att koncentrera sig.
Vi arbetar mycket för att ha tillgängliga lärmiljöer. Miljöer som är anpassade för elevens olika förutsättningar. För oss är det mycket viktigt att kunna möta alla elevers behov.

Därför känns det extra roligt att vi nu är med i ett forskningsprojekt där vi testar ett nytt hjälpmedel som kan fungera som stöd för eleven.
Quietframes är ett par brusreducerde glasögon som ska reducera visuellt brus.

QuietFrames är utformade som ett par glasögon med en avskärmning på sidorna och en bit in på linsen. Det gör att synfältet reduceras kraftigt och du tar inte in lika mycket intryck från omgivningen.

I en klassrumsmiljö innebär det att eleverna inte blir lika påverkade av det som sker runtomkring och det blir enklare att fokusera på uppgiften.
För lätt distraherade elever blir effekten ännu större.

Eleverna på Robinson ska testa glasögonen i 1 månad och fortlöpande utvärderar mentor Johanna och eleverna hur de upplever fokus och koncentration då glasögonen används.

Redan nu beskriver eleverna att de ”älskar glasögonen”.
Det ska bli roligt att följa projektet!