Robinsons rötter

Hur ser man arbetet med värdegrund i vår verksamhet?

Främjande och förebyggande arbete

Värdegrundsarbetet är en central del av vår verksamhet, och vi arbetar kontinuerligt med att främja gemenskap, trivsel och en trygg skolmiljö.
Varje termin inleder vi med ett extra fokus på kamratskap och trivselfrågor för att skapa en god grund för lärande och utveckling. 

Många av våra värdegrundsprojekt är upplevelsebaserade och introduceras genom våra engagerande lärfigurer, Herr Bombus och Fröken Prick.



De hjälper eleverna att utforska viktiga värdegrundsfrågor frågor på ett lekfullt och pedagogiskt sätt. De presenterar olika dilemman inom värdegrund som engagerar eleverna och låter dem vara med vara med och lösa utmaningar tillsammans.

Delaktighet kring utformandet av trivselregler

Eleverna är också delaktiga i utformandet av våra trivselregler.
Genom delaktighet blir de mer motiverade och engagerade i att skapa en positiv och inkluderande miljö för varandra. De har även lättare att förstå och följa dem.
Trivselregler är viktigt att ha för att upprätta en trygg och trivsam miljö för alla.

Vårt arbetssätt, där vi ofta arbetar utomhus, främjar samarbete och god kommunikation. Eleverna får möjlighet att pröva idéer tillsammans, och på så sätt bygga starka relationer med varandra. Vi pratar ofta om hur olikheter berikar gruppen, och vi ser till att allas idéer och tankar får utrymme, vilket skapar en unik och inkluderande gemenskap.

Organiserad rastverksamhet

Organiserade rastaktiviteter är ett viktigt inslag hos oss eftersom de bidrar till en aktiv och inkluderande miljö på skolan. Genom att erbjuda strukturerade aktiviteter under rasterna skapar vi möjligheter för eleverna att röra på sig, utveckla sociala färdigheter och samarbeta med sina kamrater.
Det minskar även risken för konflikter och utanförskap, eftersom alla har möjlighet att delta i något som intresserar dem.

Vi skapar förutsättningar för god studiero

Vi genomför generella anpassningar i vår undervisning genom att planera utifrån elevens olika behov. Detta kan inkludera placering i klassrummet eller anpassning av undervisningsmiljön.

Hela gruppen har tillgång till och kan använda olika avskärmningsmaterial, såsom hörselkåpor och bänkavskiljare, samt motoriskt pillmaterial.

Våra undervisningsmetoder varierar för att möta olika inlärningsstilar och vi tränar färdigheter både i grupp och individuellt.
Målet är en inkluderande miljö där eleverna får det stödde behöver både socialt och kunskapsmässigt.