Synpunkter

Lämna dina synpunkter till oss

Vi har höga krav på vår pedagogiska kvalitet och ser det som ett tillfälle att förbättra vår verksamhet. Det är också oerhört viktigt för oss att du som förälder känner dig trygg med oss och vår verksamhet.

Om det är något som inte motsvarar dina förväntningar eller som du är missnöjd med i ditt barns utbildning eller vår verksamhet framför du det i första hand till ditt barns lärare på skolan.

Om ni inte lyckas lösa problemet och ditt missnöje kvarstår, vänder du dig till rektor så att verksamheten själv får möjlighet att agera.

1.1        Bakgrund

I skollagen 4 kap. 8§ står det att: ”huvudmannen ska ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. Information om rutinerna ska lämnas på lämpligt sätt.” Det är huvudman som har det yttersta ansvaret för klagomålshanteringen. Denna rutin har fastställts av huvudmannen för Tellusbarn respektive Tellusskolan och gäller för all verksamhet i förskola och grundskola år 2025.

Som vårdnadshavare, anhörig och barn/elev är du välkommen att framföra dina klagomål eller synpunkter muntligt eller skriftligt. Vi har höga krav på vår pedagogiska kvalitet och det är viktigt för oss att du känner dig trygg med oss och den utbildning vi erbjuder.

Klagomålshanteringen utgör en viktig del av det systematiska kvalitetsarbetet inom Tellusbarn/Tellusskolan. Sammanställningar och analyser av klagomål som lämnats av vårdnadshavare samt barn och elever ingår i verksamhetsuppföljningen och hjälper oss bland annat att identifiera utvecklingsområden.

1.2        Syfte och mål med rutinen

Stärka inflytandet och delaktigheten för dig som vårdnadshavare och barn/elever

Främja en öppen dialog mellan vårdnadshavare och skola/förskola

Skyndsamt åtgärda eventuella brister i verksamheten

Utveckla verksamhetens kvalitet

1.3        Hur och till vem framför jag som vårdnadshavare eller barn/elev ett klagomål?

För att så snabbt och effektivt som möjligt reda ut och åtgärda ett klagomål är det viktigt att du i första hand vänder till den pedagog som står närmast den uppkomna situationen. Därför har vi nedan listat den väg som regel är den mest effektiva:

Huvudmannens representant – skolchef

Pedagog på förskolan/skolan

Rektor

1.3.1        Steg 1, Pedagog på förskolan/skolan

Om det är något som inte motsvarar dina förväntningar eller som du är missnöjd med gällande ditt barns utbildning ska du i första hand vända dig till pedagogerna på förskolan eller skolan. Det kan exempelvis vara en förskollärare, mentor eller lärare i ett specifikt ämne som klagomålet avser.

Inkomna klagomål hänvisas alltid i första hand till ansvarig pedagog för den del av verksamheten som klagomålet avser. Anser personen som lämnat klagomålet att frågan är utredd efter samtal med ansvarig personal hanteras ärendet som avslutat och det behöver inte anmälas vidare till rektor.

1.3.2        Steg 2, Rektor

Om ditt missnöje kvarstår efter samtal med ansvarig pedagog kan du vända dig till rektor med ditt klagomål. Rektor utreder då vidare orsaken till att klagomålet kvarstår. Huvudmannen informeras om den fortsatta utredningen. Du kan också lämna dina synpunkter via e-post till rektor på din förskola eller till huvudman för Tellusbarns förskolor. Mailadressen till respektive förskolas rektor finns på respektive webbplats www.tellusbarn.se respektive www.tellusskolan.se

För att kunna följa upp och åtgärda bristerna på ett systematiskt sätt analyserar rektorn tillsammans med berörd personal vid förskolan/skolan det inkomna klagomålet. Analysen kan ge en tydlig bild av vilka åtgärder som behöver genomföras på kort och lång sikt. Utifrån kartläggningen av klagomålet och åtgärderna sammanställer rektor en skriftlig utredning som mejlas till huvudman för kännedom.

1.3.3        Steg 3, kontakta huvudmannens representant/skolchefen

Om ditt missnöje efter kontakt med rektor kvarstår eller inte har fått en förväntad lösning kan du ta kontakt med huvudman och framför ditt klagomål eller din synpunkt.  Huvudmannens representant, skolchefen, tillsammans med rektor utreder då orsaken till att klagomålet fortfarande kvarstår. Du når skolchef genom att skicka e-post till:

info@tellusbarn.se (förskolan) eller info@tellusskolan.se. Märk ditt mejl ”Klagomål till skolchefen”

1.4        Vad händer med klagomålet efter att det lämnats in?

Alla klagomål utreds, dokumenteras och följs upp på den nivå det har inkommit. Det dokumenteras och tillgängliggörs för ovanstående ansvarsnivå. Alla som berörs av klagomålet får komma till tals under utredningen av klagomålet. Den som lämnat ett klagomål får återkoppling gällande klagomålshanteringen.

Alla klagomål som lämnas på utbildningen rapporterar rektor till huvudmannen. När ett klagomål kommer in till huvudman genomförs skyndsamt en utredning i samarbete med den berörda rektorn.

Utredningen består av fyra delar:

  1. 1. kartläggning
  2. 2. analys
  3. 3. förslag till åtgärder på kort och på lång sikt för att komma till rätta med eventuella 4. brister
  4. 5. uppföljning – hur har klagomålet hanterats, vad behöver vi förbättra till nästa gång

Om du vill lämna ett skriftligt klagomål anonymt finns det möjlighet att lämna det i förskolan eller skolans brevlåda. Om vi får in ett anonymt klagomål eller en anonym synpunkt behandlar vi denna enligt samma procedur som icke-anonyma klagomål.

Klagomålshanteringen utgör en viktig informationskälla för huvudmannens systematiska kvalitetsarbete. Den utgör också ett viktigt underlag för huvudmannens arbete med utbildningens främjande och förebyggande uppdrag.

1.5        Hur lämnar jag som barn och elev ett klagomål?

Elevers delaktighet och möjlighet att framföra klagomål/synpunkter möjliggörs under klassråd, elevråd och matråd på skolan. Protokoll förs och eleverna får löpande återkoppling på ärendet.

En elev kan också använda funktionen på skolans hemsida alternativt prata direkt med någon i skolledningen – rektor eller biträdande rektor som då hanterar ärendet.

1.6        Förebyggande arbete

Pedagoger på förskolan behöver vara uppmärksamma på synpunkter som framkommer under den dagliga kontakten med vårdnadshavarna, vid föräldramöten och utvecklingssamtal. Genom att ta tillvara och föra en dialog om synpunkter blir det möjligt att förebygga klagomål.

Läs mer om klagomålshantering på Skolverkets hemsida.

1.7        Hur lång tid tar det innan jag får svar?

Inom 10 arbetsdagar kan du förvänta dig svar på ditt klagomål. Ibland kan ett klagomål vara komplicerat och kräva längre tid att undersöka. Behöver rektor mer än 10 arbetsdagar meddelas du orsaken till fördröjningen.

1.8        Rektors ansvar

Rektors ansvar är att leda och tydliggöra klagomålshanteringen på skolenheten. I detta ingår att förankra huvudmannens rutiner för klagomålshantering bland förskollärare/lärare, övrig personal, vårdnadshavare och elever så att alla vet hur klagomål hanteras. Rektor ska också säkerställa att de klagomål som inte kan lösas på skolenhetsnivå, förs vidare till huvudmannen enligt de rutiner som huvudmannen har tagit fram.

Du kan antingen maila skolchefen eller boka ett möte. Vill du tala ditt modersmål vid mötet, kontakta oss så kan vi antingen se till att en medarbetare som talar ditt språk deltar vid mötet, eller en utomstående tolk.