Våra skolor visar stabila framsteg – starka resultat för eleverna juni 2025

När skolor lyckas kombinera trygghet med höga förväntningar då stärks elevernas möjligheter att nå sina mål. Det visar sig inte bara i skolvardagen utan också i resultaten. Våra senaste siffror från juni 2025 är ett tydligt kvitto på det engagemang och den kvalitet som präglar verksamheten i våra skolor.

Resultaten i korthet:

92 % av eleverna blev behöriga till gymnasiet – en tydlig förbättring från 85 % år 2024
81 % av eleverna fick betyg i samtliga 17 ämnen (upp från 74 %)
Det genomsnittliga meritvärdet steg till 230 poäng (från 216 poäng)

Siffrorna visar på ett brett och gemensamt ansvarstagande från klassrummet till ledningsgrupp. Det handlar om struktur, engagemang och långsiktighet. Men också om något djupare: ett starkt fokus på relationer, trygghet och tillit.

Skolmiljöer med pedagogisk profil och tydlig riktning

I våra skolor – i bland annat Enköping, Linköping och Bromma – arbetar vi medvetet med att forma skolmiljöer där elever får möjlighet att växa, både kunskapsmässigt och socialt.

  • Robinson-skolorna i Enköping bygger på ett värdegrundsarbete där utomhuspedagogik, upplevelsebaserat lärande och gemenskap står i centrum. Elever får lära i nära kontakt med naturen, med lärandet integrerat i vardagen på ett konkret och meningsfullt sätt.
  • Thea-skolorna i Linköping och Bromma har tydlig struktur och en retorisk profil som stärker elevernas kommunikativa förmåga, självförtroende och analytiska tänkande. I Bromma är samtliga lärare behöriga till höstterminen – ett resultat av målmedveten kompetensförsörjning.

Gemensamt för skolorna är det tydliga fokuset på studiero, elevdelaktighet, tillgänglig elevhälsa och trygga vuxna. Oavsett var eleverna befinner sig i sin skolgång ska de känna att de är i en miljö som tror på dem och ger dem rätt stöd att lyckas.

Förtroende byggs över tid

Att fler elever når gymnasiebehörighet, förbättrar sina betyg och utvecklas i samtliga ämnen är mer än statistik. Det speglar en kultur där varje elevs utveckling räknas och där personalen har en gemensam riktning.

Vi vet att förtroende inte byggs på löften utan på handling. På vardagligt arbete, små framsteg och stora ambitioner. Våra skolor har valt att arbeta långsiktigt, och de senaste resultaten visar att det ger effekt.